Youth Approaches to Health Association (YAHA) was founded in July 2015 by a group of young women who have worked with together as Y-PEER Turkey volunteer. YAHA is planning to operate in youth works mainly in the area of sexual and reproductive health and rights. Active citizenship, human rights, sexual and reproductive health and rights and gender mainstreaming have part in the field of the association’s working areas. YAHA acquires a vision to strengthen young people, especially young women to expose their individual characteristics, be treated as subject in all areas in particular in the presence of decision-makers, to fulfill participation-oriented social utility through built areas which is based on their subjectivity. Also, YAHA is trying to be very active in the global advocacy. It aims to join other youth-led networks and organizations and to promote sexual and reproductive health and rights (SRHR) and comprehensive sexuality education (CSE).  

As a group of young women, YAHA has established an association which works mainly in the area of sexual and reproductive health and rights and is still the one and only association working on SRHR and youth in the country. The group considers this as its biggest achievement. Since 2015, they reached over 7000 young people in 19 cities through 4 projects, 77 events and 2 campaigns.


تأسست جمعية الشباب لمقاربات الصحة (يها) في تموز / يوليو 2015 من قبل مجموعة من الشابات اللواتي يعملن معا في و تركيا. إن مجموعة ياها تسعى للعمل في مجال الشباب تحديدا في مجال : الصحة والحقوق الجنسية والإنجابية.
وتعتبر ياها مجموعة طوعية تقوم على مبادئ المواطنة النشطة، وحقوق الإنسان، والصحة والحقوق الجنسية والإنجابية، وتعميم المنظور الجنساني كجزء من مجالات عمل الجمعية. تتميز “يها” برؤية لتمكين الشباب، وخاصة الشابات، للإفصاح عن خصائصهن الفردية والتعاطي مع مسالة الجنسانية كموضوع يطرح في جميع الأطر على و لا سيما أمام صانعي القرار، لتحقيق المنفعة الاجتماعية الموجهة نحو المشاركة من خلال المناطق المبنية على أساس الذاتية. أيضا، تحاول يها أن تكون نشطة جدا في المرافعة على مستوى عالمي. و تهدف المجموعة إلى الانضمام إلى الشبكات والمنظمات الأخرى التي يقودها الشباب، وتعزيز الصحة والحقوق الجنسية والإنجابية (سرر) والتثقيف الجنسي الشامل). ).

وبوصفها مجموعة من الشابات، أنشأت جمعية يها جمعية تعمل أساسا في مجال الصحة والحقوق الجنسية والإنجابية، ولا تزال الرابطة الوحيدة التي تعمل في مجال الصحة الجنسية والإنجابية والشباب في كامل البلاد التركية. وتعتبر هذه المجموعة أكبر إنجاز لها. منذ سنة 2015، وصلت الفئات المستفادة إلى أكثر من 7000 شاب في 19 مدينة من خلال 4 مشاريع، 77 مناسبة وحملتين.